Vad är egentligen PAS?

SCUM-manifestet – en kritisk jämförelse

In "Otillbörlig påverkan", Barn, Fathers' Rights Movement, papparättsrörelsen on november 26, 2011 at 2:25 e m

Dessa extrema papparättsförespråkare med Pär Ström och Billing i spetsen upprörs mer av att Solanas text spelas än över de autentiska mordhot som riktas mot skådespelerskan som spelar den.

Vi genomsyras för övrigt av en mansdominerad våldskultur – och har gjort i hundratals år, i vars kulturalster kvinnor smutskastas, bedras, våldtas, mördas, jagas, förföljs, hotas och lemlästas oavbrutet. Ta bara operan Carmen. Där knivmördas den kaxiga tobaksarbeterskan efter att hon haft mage att vara – otrogen! Det är en utdragen dödsscen.

I de moderna krigen våldtas kvinnor och barn systematiskt också i verkligheten, ett våld som har fått så storskaliga proportioner att generationer hotas av psykiska effekter som lamslår hela länder för decennier framöver.

Och så kommer denna genomfalska och själv högst vålds– och våldtäktsapologetiska papparättsrörelse med nazistisk anstrykning, och upprörs av en (1) litterär text, som för att visa på ”normen” vänder den upp och ner – likt Gerd Brantenberg satiriskt gjorde i boken ”Egalias döttrar”.

De manifest som borde uppröra dessa plötsligt så anti-våldsaktivistiska papparättsrörelsens fanbärare betydligt mer är till exempel Anders Behring Breiviks manifest för han mördade över 70 socialdemokratiska ungdomar och barn, och hans motiv, som han tydligt förklarade i sitt illa hopkomna manifest var uttalat kvinnohatiskt. Han hatade socialdemokrater för att de försvarade jämställdhet mellan könen, därför skulle de mördas tyckte han. Sen gjorde han det också. Och det var bara några månader sen.

Pär Ström skriver till exempel om bloggaren ”Medborgare X” – som ursäktade Anders Behring Breiviks gärningar i ett blogginlägg benämnt ”Som man sår får man skörda”  – och rekommenderar denna blogg som en ”utmärkt anti-feministisk blogg”.

Pär Ström sitter som vanligt i Debatt och blåljuger och programledaren Belinda Olsson understöder honom moderligt i hans alltigenom historieförfalskande påståenden om den litterära verkligheten, som att det ‘aldrig skulle tillåtas att något lika mordiskt alster av en våldsbenägen man framfördes på teatern med stöd av skattepengar’. Att han överhuvudtaget inbjuds som ”expert” i frågan är för det första skrattretande, för det andra skrämmande för han vet mindre än en femteklassare om litteratur och teater.

Vi kan ta Jonathan Swift som exempel. Han skrev till exempel en satir i form av en politisk pamflett om att man skulle lösa hungerfrågan på Irland genom att äta upp de irländska barnen. Detta skrev han som ett hån mot de engelska makthavarna som sög ut ön och spred fattigdom och hunger omkring sig.

Eller Kafka – han skrev om en man som en morgon vaknade som skalbagge (”män är djur”). Detta efter att ha skrivit Processen dessutom – om en man som blir ställd inför rätta utan att få veta varför (vilken nesa).

Eller för att ta ett mer ekvivalent exempel – Markis de Sades texter som handlar om sadistiska övergrepp på kvinnor och barn, eller varför inte ett svenskt exempel Nikanor Teratologens ”Äldreomsorgen i Övre Kågedalen” som är full av sexism riktad mot kvinnor – den handlar om en pojke som tillsammans med sin morfar fördriver tiden med mord, våldtäkter, filosofiska samtal och fylla. Den blev unisont hyllad på kultursidorna och författaren blev prisbelönt. Han försvarade sin hatskrift med följande motivering:

”Orsaken till att jag skrivit den är för att fästa uppmärksamheten på det kärlekslösa samhälle vi lever i, lugnt och välordnat på ytan, men rovdjurslikt och sataniskt under den. Romanen var ett sätt för mig att driva ut demonerna för allmän skärskådan”

Det finns hundratals, ja tusentals exempel. Men när en (1)  kvinna skriver något liknande då blir män (som för övrigt själva hyllar extremt kvinnohatiska bloggare ) rasande.

Och nu mordhotas genast skådespelerskan som vågar ta sig ton genom att gestalta denna enda (1) litterära text, som inte är värre än vare sig Strindberg, Machiavelli eller Nietsche, som år ut och år in ges ut och spelas för skattepengar på våra förlag och teatrar.

Att Belinda Olsson dessutom står och förnekar en sån sak som att män är överrepresenterade som gärningsmän vid grova våldsbrott visar att hon ställer sig i rak motsatsställning till både Statistiska Centralbyrån, Brottsförebyggande Rådet och tusentals internationella studier, och istället går till försvar på historieförfalskarnas sida. De som förfasar sig över konstnärliga verk och inte låtsas om det som händer i verkligheten. Sluta ljug. Betydligt mer journalistisk heder än så har vi rätt att kräva för våra skattepengar!

Gubbar, skärpning! Dags att idka självkritik, minst sagt! Med ert utomordentligt snarstuckna beteende bekräftar ni att det som ni själva påstår inte existerar – patriarkatet – lever i högönsklig välmåga, och faktiskt aldrig haft det bättre än nu, på bästa sändningstid, ändå gnäller ni. Fanatiska gnällspikar, det är vad ni är. Snart tänder ni bokbålen, och ”liberalen” Cecilia hjälper er att gallra i bokbestånden vad som är ”lämpligt” att låta ”gymnasieungdomarna” läsa. De, som dagligen spelar World of Warcraft och you name it.

I en tid när vi har ”tempelriddare” på nära håll som för bara några månader sen massmördar över 70 socialdemokratiska ungdomar av politiska skäl och i samband med det massmordet publicerar ett manifest på nätet med ett uttalat kvinnohatiskt innehåll som grund (inget skådespel således) så är det ni som ska ta och tagga ner.

Det är istället hög tid att detta utbredda kvinnohat får moteld från teaterscenen. Anders Behring Breivik var inte ensam, han hyllade samma blogg – Fjordmann som ledande personer i Sverigedemokraternas ledning refererat uppmuntrande till.

Dagstidningarna har varit tvungna att stänga ner sina kommentarsfält för där står saker som får Scum-manifestet att blekna i jämförelse. Kvinnliga bloggare mordhotas dagligen, och mäns våld mot kvinnor ökar kraftigt, vilket även våldet mot barn gör.

För inte längesen gjorde Teater Galeasen en uppsättning av alldeles autentiska samtida kommentarer från ”debattsidan” Flashback, fullt av besinningslöst hat mot kvinnor, som är att jämställa med hets mot folkgrupp.

Dessa texter framför de på teaterscenen för att visa hur det autentiska och dagliga kvinnohatet ser ut i offentligheten, precis just på de sidor den högerextrema papparättsrörelsen frekventerar, och de som ger uttryck för det understöds av bloggare som Pär Ström.

Det är också obegripligt att det inte ännu blivit bedömt som just hets mot folkgrupp, för kvinnor demoniseras allt mer groteskt hatiskt som lovligt villebråd.

Breivik hatade kultur som på något sätt ifrågasatte en alltigenom högerextrem världsbild och det enda partiet han sympatiserade med var Sverigedemokraterna.

Se: Papparättsrörelsen och den svenska nazismen

Länkar: Turteatern Succé för SCUMmanifestet 10 extra föreställningar /min rekommendation till Belinda Olsson – Filma föreställningen så att vi alla får se vad vi talar om GLÖM inte skicka särskild inbjudan till Pär Ström/ Rädda Barnen SCUM en viktig ungdomspjäs Se senaste Debatt Sveriges Television Debatt Förståeligt att Valerie Solanas ser män som djur Öviks Allehanda Belinda kan vi lita på Expressen Enögdheten manifesterad Svenska Dagbladet  – Det sjuder av uppläst hat Sveriges Radio Kulturnytt Tondöv debatt om Scum-manifestet /tack till Rabiatfeminism för länktips/ Sveriges Radio  – Flashback i kulturens finrum, Svenska Dagbladet Våg av näthat mot Turteatern, Utmärkt feministisk blogg – Lady Dahmer, Sveriges Television Debatt, Sydsvenskan Pang på spräckta myter Sydsvenskan Ursinnets ursprung  AB Scum pekar finger åt alla håll No Boy Toy Propaganda mot kvinnor Vad är en val på slottet Mig vs Pär Ström Sveriges Television Debatt Slumpen ska inte avgöra rättsskyddet /Låt bara  inte Pär Ström och papparättsrörelsen göra det, för då legaliseras brotten och kriminaliseras brottsoffren/ Sveriges Televsion Debatt Breivik borde ha fått berätta om sina motiv Genus-Nytt Mycket Fulspel under Debatt Genus-Nytt Läs här JO- och DO-anmälan av Turteatern  Avpixlat Turteatern och SCUM Kapitel 109 Dramatenskådespelare tar ställning för Turteatern (och mot verkligheten) Intressant Dramatenskådespelare stafettläser SCUM Turteatern Nu räcker det, Teater Halland Kulturbloggen Dramatenskådespelare stafettläser SCUM SVT Debatt Lars Vilks om SCUM som ‘avart‘ Stockholms Fria Scum på scen både skarp och spännande Tanja Suhina Jag har åsikter om en Debatt jag har sett  Sveriges Monica Antonsson Vissa saker är inte okej Television Debatt Det fattas fortfarande 70 miljarder per år i kvinnornas lönekuvert FI Västra Götaland Antifeminstisk hatvåg och kvällens SvT Debatt Geisha Q Män är djur Retur och Tur My name is Ström. Pär Ström Rabiatfeminism Galet Radical Bonsai En liten blogg till Pär Ström Om Debatt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: