Vad är egentligen PAS?

En ”neutral” ståndpunkt?

In Uncategorized on augusti 18, 2011 at 2:57 f m

Det jag kan tycka är falskt med ett nyligt författat inlägg på bloggen ”Cattas bubbla” är att bloggskribenten helt verkar bortse från att samtliga i vad hon benämner ”Grupp B” stöder ett införande av Richard Gardners ”teori” om PAS/PAD – Parental Alienation Syndrome/Parental Alienation Disorder – som bedömningsgrund i vårdnadstvister och barnpsykiatrisk diagnos samt – på sina håll – även som brottsrubricering.

Richard Gardner var uttalat propedofil, och ansåg inte bara att pedofili och incest inte var några brott, utan även att fäder som utsatte sina barn för pedofili och incest skulle känna sig ”stolta”.

Richard Gardner ansåg också att anmälningsplikten skulle avskaffas, och att polisanmälningar av mäns våld mot kvinnor och barn samt av incestbrott är att se som ”symptom” på att PAS/PAD föreligger. Förövaren ska därför inte lagföras, utan istället de som anmäler.

Han ansåg även att de barn som utsattes för incest ofta själva var de som orsakat att brotten ägde rum, då de uppträtt ”förföriskt”.

Man kan därför knappast ha en ”neutral” syn på dessa proponenter i ”Grupp B” utan att samtidigt instämma i, att ett införande av Richard Gardners ”teori” om PAS/PAD är ett lika så gott val som något annat. Och det är ingen ”neutral” ståndpunkt, utan ett ställningstagande för att en legalisering av incest, pedofili, barn- och kvinnomisshandel som samtidigt innebär en kriminalisering av brottsoffer är en godtagbar ståndpunkt, eller till och med en eftersträvandsvärd sådan, då kampen för ett införande av Gardners idéer i svenskt rättsväsende upptar ”Grupp B” sedan många år.

För citat ur Gardners skrifter om PAS/PAD – läs Sanningen om Papparättsrörelsen – Lite mer citat från Richard Gardner

Tidigare inlägg på Sanningen om Papparättsrörelsen:

Gardners och PAS-teorins vattentäta försvar för våld och sexuella övergrepp

”Mamma kommer att bli jätteledsen om du berättar”

Varför har ”teorin” om PAS fått så stort genomslag i svenskt rättsväsende?

Pär Ström och den extrema papparättsrörelsen

  1. Allvarligt talat så vet jag faktiskt inte vad PAS,pedofili och annat har med mitt inlägg att göra? Mitt inlägg handlar om att vissa personer anser att de är uthängda,förtalade,hotade och ansatta, det är personer från bägge läger som upplever det (med rätta) . Mitt inlägg handlar då om att om man själv anser att det är förkastligt att bli uthängd,förtalad,hotad mm så kan man inte göra samma sak själv, vilket görs från alla håll, eller hur?

    Jag har aldrig sagt att man inte kan bemöta människor man anser har fel, att man inte kan kämpa emot pas,pedofili,barnmisshandel och allt annat, det jag säger är att man bör göra det utan att hota folk,utan att hänga ut folks adresser,utan att smygfotografera dom. Man kan argumentera och diskutera,man kan ha en hetsig debatt,men det kan aldrig vara okej att argumentera på det sätt som görs från både håll

    Jag menar, kan du tycka det är okej att jag tex blir kallad propedofil för att jag skrivit något som några inte gillar? ÄR jag en propedofil eller är det en ren lögn och förtal? Jag har skrivit ett antal ggr min åsikt om så väl pedofiler som PAS (och där står vi nog på samma sida), och att bli kallad propedofil för att jag skrivit något några inte uppskattar är väl ändå inte värst konstruktivt? Dessutom så blir man inte särskilt trovärdig om man skriker pedofil efter alla man inte gillar,snarare riskerar man att göra ordet till ett skällsord vilket får den verkliga meningen av ordet att blekna.

    Så nej,mitt inlägg har lite och inget att göra med det du tar upp ovan.

    • Tror det är viktigt att bena upp saker och ting lite grann. Jag hoppas du inte menar att jag kallar dig ”propedofil”, vilket jag är övertygad om att du inte är, särskilt med tanke på ditt tydliga ställningstagande när det gäller näthatet mot offren i den s k Bjästaaffären som du nämner. Att du blivit angripen för den hållningen är för mig obegripligt. Vad jag däremot sa var:

      ”Man kan därför knappast ha en ”neutral” syn på dessa proponenter i ”Grupp B” utan att samtidigt instämma i, att ett införande av Richard Gardners ”teori” om PAS/PAD är ett lika så gott val som något annat. Och det är ingen ”neutral” ståndpunkt, utan ett ställningstagande för att en legalisering av incest, pedofili, barn- och kvinnomisshandel som samtidigt innebär en kriminalisering av brottsoffer är en godtagbar ståndpunkt”

      De du i ditt inlägg nämner har nämligen med framgång propagerat för ett införande av Gardners ”teori” och idéer om PAS i svenskt rättsväsende. Vill du hitta belägg så får du gärna ta del av mina tidigare inlägg på den här bloggen. Ifall du inte känner till vad Gardners ”teori” om PAS innehåller så finns det information också om det i ett flertal tidigare inlägg som du gärna får ta del av för att informera dig.

      Jag håller helt med dig om att man inte bara kan utan ska ”kämpa emot pas,pedofili,barnmisshandel” utan att hänfalla till de fruktansvärda beteenden som du exemplifierar.

      En sak till som jag tycker är viktig att särskilja är att pedofili är en sak, Gardners propedofila ”teori” om PAS en annan, dock avskyvärd, eftersom den lett till att förövare fått vårdnad och umgänge både i Sverige och i till exempel USA. Därför anser jag att denna idé om PAS och dess upphovsman Gardner ska lyftas fram i ljuset och analyseras efter vad den faktiskt säger. De som stöder ett införande av hans idéer om PAS i svenskt rättsväsende anser jag propagerar för en propedofil hållning som försvarar förövare och kriminaliserar offer.

      För ytterligare information om PAS och Richard Gardner hänvisar jag förutom till tidigare inlägg på min blogg även till Leadership Councils hemsida och dess information om vad Gardners ”teori” om PAS innebär, samt till nedanstående tidningsartiklar:

      Dagens Juridik Misshandelsdömd pappa får ensam vårdnad
      SF Weekly ”Illegal Guardians – California Family Courts Helping Pedophiles, Batterers Get Child Custody, Folkhälsoguiden, s. 10: ”En brittisk studie visade att kvinnor i genomsnitt hade blivit misshandlade över 30 gånger innan de gjorde polisanmälan”

      • Nej jag menar inte att du kallat mig propedofil, den biten står andra för. Och nej jag är nog så långt ifrån propedofil man kan komma tror jag. Nej men jag har ju inte pratat i mitt inlägg att man ska gilla de andras åsikter, utan bara att man ska bemöta varandras åsikter med annat än hat,hot,förtal och uthängningar. Jag kan ju tycka att ”B” eller ”A” har en massa tokiga åsikter utan att hänga ut dom menar jag. Således har jag inte någonstans haft någon ”syn” på olika människors åsikter, utan endast på hur de bägge sidorna bemöter åsikter.

        Jag har flertalet ggr dessutom diskuterat just Gardner och annat med just dessa personer (B) så vi vet precis var vi har varandra i den diskussionen.Jag har inte blivit uthängd,hotad eller förtalad, utan har kunnat ha en (hetsig) debatt om ämnet utan att vare sig jag eller dom tagit till sånt de gångerna och det borde väl vara mer konstruktivt istället för att föra det jag beskriver i mitt inlägg.

        Ang PAS så tror jag inte på det som en diagnos,däremot tror (vet ) jag att föräldrar kan vända barnen mot den andre,det har alltid skett men de flesta nöjer sig med att ”snacka lite skit” om den andre, några går över gränsen och drar det till en betydligt värre nivå. Gardner ger jag inte mycket för alls och jag tycker han har läskiga uttalanden som inte känns barnvänliga alls

      • Faktum är att de du nämner i ”Grupp B” tämligen mangrant propagerar för ett införande av Gardners propedofila ”teori” om PAS som bedömningsgrund i domstolarna, beslutsunderlag i socialtjänstens familjerättsliga vårdnadsutredningar samt som barnpsykiatrisk diagnos och – i vissa fall – även som brottsrubricering.

        Redan denna ‘mångfald’ av ‘användningsområden’ visar att det handlar om allt annat än vetenskap.

  2. Ja fast jag förstår fortfarande inte på vilket sätt jag är falsk när jag skriver att ingen ska förtala,hota,hänga ut eller ljuga om andra? Eller menar du att du tycker man kan göra det om dom för att dom gillar Gardner?

  3. Som jag redan sagt; man inte bara kan utan ska ”kämpa emot pas,pedofili,barnmisshandel” utan att hänfalla till de fruktansvärda beteenden som du exemplifierar.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

