Vad är egentligen PAS?

Vårdnadstvister: Vägra acceptera våld och hot = ”Missgynna män”

In Fathers' Rights Movement, papparättsrörelsen, PAS, Richard Gardner, Vårdnadstvister on februari 23, 2012 at 7:57 e m

Juristen Lena Wiström står upp för barnens rätt i en artikel på Newsmill, ”Myt att domstolar dömer till mammors fördel pga deras kön”, och blir genast nedsablad av mytomaniska repliker från papparättsrörelsens stödjare i kommentarsfältet. Hon svarar då klokt och sanningsenligt:

Lisa Svensson: Jag skriver inget inlägg för att gynna något kön. Jag skriver för att visa vad jag ser i domstolen och i mitt arbete. Jag synliggör ett problem som folk missriktat.

Jag anser inte att det är till barnens bästa att kvinnor får vårdnaden på mäns bekostnad. Det är din egen tolkning. Jag anser att barn ska bli lyssnade på och skyddas ifrån risker att utsättas för våld och få vara med den förälder de är tryggast med, oavsett dennes kön.

Jag kan personligen inte bära ansvar för att statistiken ser ut som den gör när det gäller könsfördelning på människor som utsätter andra för hot och våld.”

När en av de främsta mytologerna minpappa.nu påstår att fäder i Lund orättmätigt ‘diskrimineras’ i vårdnadstvister genom att inte få enskild vårdnad i något enda fall framhåller chefen för Lunds tingsrätt att deras siffror inte alls stämmer. (Jag vill i sammanhanget passa på att framhålla att jag inte är Eva-Britt Dahlström, vilket det finns människor som påstår på nätet. Jag har inte heller någon koppling till advokat Eva Kornhall, vilket det också finns människor på nätet som antyder. Ej heller har jag någon association till Atsub eller någon annan närstående organisation. Däremot tycker jag att papparättsrörelsens allt mer högerextrema framfart måste stoppas då de förfäktar Richard Gardners våldsapologetiska och propedofila bluffteori om PAS – Parental Alienation Syndrome. En av PAS-teorins främsta förespråkare, Lena Hellblom-Sjögren, som samarbetar med papparättsrörelsen samarbetar också frekvent med NKMR, organisationen som ”slåss för att barnen ska få stryk”, dvs kämpar för att barnaga ska legaliseras).

Efter att ha gått igenom samtliga domar som minpappa.nu refererade till i sin ‘rapport’ säger tingsrättens i Lund chef också följande:

”Sedan debatten om vårdnadsutredningar i Lund tog fart, har Ralf G Larsson låtit gå igenom samtliga 129 domar som tas upp i en bilaga till minpappa.nu :s rapport ‘Lund – staden där barn förlorar sina pappor’.

- Jag har domarna de refererar till här på mitt skrivbord, allihopa. Vad jag kan konstatera är att 50 av de 129 inte ens handlar om vårdnad. I 55 av 129 fall har parterna kommit överens, säger Ralf G Larsson.

I de resterande 23 fallen som ingår i minpappa.nu-rapporten från åren 2007-2009 finns flera exempel där pappan försvunnit och inte kunnat få vårdnaden.

Det finns också fyra ärenden där pappor fått ensam vårdnad – tvärt emot den bild som minpappa.nu presenterat.

- Ska man påstå något ska man väl åtminstone ha ett riktigt underlag. Detta är ren bullshit, säger Ralf G Larsson.

Inte heller har minpappa.nu fått ut ett fullständigt antal mål. Det finns många avgöranden om vårdnad som tingsrätten har gjort, och som inte finns med i rapporten, påpekar han.

Han konstaterar också att minpappa.nu har missat att granska de mål som rubriceras ”äktenskapsskillnad med mera” – vilket är fatalt för statistiken, då detta ”med mera” ofta handlar om just vårdnad.”

Så här skapar papparättsrörelsen alltså ‘statistik’ som ska bekräfta deras demagogi. Det är modigt av juristen Lena Wiström att stå upp för utsatta kvinnor och barn, så dagens prinsessros går till henne från mig.

Jag vill också passa på att gratulera kronprinsessan Victoria och prins Daniel till flickan som de fått. Hoppas hon blir en stark förkämpe för kvinnors och barns rättigheter.

Länkar: Sanningen om Papparättsrörelsen PAS-agendan – Mödrar förlorar vårdnaden om sina barn till kvinnomisshandlare och pedofiler Sanningen om Papparättsrörelsen Kvinnor mördas på grund av påtvingad gemensam vårdnad och umgängesrätt för kvinnomisshandlare Sanningen om Papparättsrörelsen “Vårdnadstvist låg bakom knivdådet” – Vad menar Dagens Nyheter? Sanningen om Papparättsrörelsen Det högerextrema kvinnohatets fanbärare Sanningen om Papparättsrörelsen Varför har “teorin” om PAS fått så stort genomslag i svenskt rättsväsende? Sanningen om Papparättsrörelsen Vem var Richard Gardner och vad är PAS/PAD – Parental Alienation Syndrome/Parental Alienation Disorder?

Läs mer: Dagens Nyheter   Aftonbladet Sveriges Television Svenska Dagbladet  Sveriges Television ”Mina känslor är all over the place” Sveriges Television Bebisnamn

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

